LaUDiM (Language Use and Development in the Mathematics classroom) er et kompetanseutviklingsprosjekt støttet av Norges forskningsråd gjennom FINNUT-programmet. Hovedmålet med prosjektet er å få større kunnskap om læringsmiljøets betydning for utvikling av de yngste elevenes matematiske tenkning og forståelse, samt deres evne til å framstille matematikk både muntlig og skriftlig. Dette innebærer også evnen til å diskutere matematikk og til å argumentere for og begrunne hvorfor noe er riktig eller ikke. Det er også et mål å utvikle kunnskap om hvordan erfarne og fremtidige lærere kan legge til rette for et miljø som støtter og stimulerer elevenes utvikling av helhetlig matematisk kompetanse. I prosjektet samarbeider pedagoger og matematikkdidaktikere fra NTNU med lærere og elever ved to barneskoler i Trondheim.
LaUDiM-prosjektet nærmer seg slutten og arrangerer i den anledning en konferanse i Trondheim 28.-29. november 2018. Konferansen ligger i tilknytning til den årlige Novemberkonferansen som arrangeres av Matematikksenteret. I år holdes denne 27.-28. november og har tittelen Her kan det læres! LaUDiM-konferansen starter etter lunsj 28. november med plenumsforedrag som er felles med Novemberkonferansen.
LaUDiM-konferansen retter seg mot forskere, lærerutdannere og lærere i Norden med interesse for matematikkundervisning på barnetrinnet og overgangen mellom barnehage og grunnskole. På konferansen blir det en blanding av plenumsforedrag og parallelle sesjoner. Konferansespråket er norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Konferansen holdes på Scandic Lerkendal
Plenumsforedragsholdere er:
- Christine Howe, University of Cambridge, UK
- Johan Lithner, Umeå universitet, Sverige
- Susanne Prediger, TU Dortmund University, Tyskland
- Heidi Strømskag, NTNU
Alle plenumsforedrag vil være i Mesanin 1.
Program
Onsdag 28. november
11:55-12:55 Lunsj (valgfritt)
12:55-13:45 Johan Lithner - Att undervisa matematik imitativt eller kreativt (sammen med Novemberkonferansen i San Siro 1 og 2)
13:45-14:00 Kaffepause med noe å bite i
14:00-14:15 Åpning av konferansen
14:15-15:15 Susanne Prediger - Promoting Teachers' Pathways towards Expertise for Language-Responsive Mathematics Teaching - a Design Research Study
15:15-15:30 Kaffepause med noe å bite i
15:30-17:15 Parallelle sesjoner
Mesanin 1 |
Brassesparket |
|
15:30- 16:00 |
Vivi Nilssen: Orchestrating whole class dialogues - a case study of a teacher of second graders |
Benedikte Grimeland og Svein Arne Sikko: |
16:05- 16:35 |
Martin Carlsen, Ingvald Erfjord og Per Sigurd Hundeland: |
Åsmund Gjære: Fourth graders' mathematical noticing
|
17:15 |
Heidi Dahl, Karoline Dragvoll, Torunn Klemp og Vivi Nilssen: Collaboration in mathematics - What stimulates and what impedes mathematical progress? |
Jorryt van Bommel, Hanna Palmér: Combinatorics in preschool class - systematization and representation |
19:00: Konferansemiddag
Torsdag 29. november
08:30-09:30 Heidi Strømskag - Didactical design for the mathematics classroom
09:30-09:45 Kaffepause med noe å bite i
09:45-11:30 Parallelle sesjoner
Mesanin 1 |
Brassesparket |
|
09:45-10:15 |
Torunn Klemp: "Okey?" - Teacher communication in mathematics supporting young pupils' agency |
Pernille Friis, Heidi Dahl og Siri-Malén Høynes: |
10:20- 10:50 |
Gry Tuset: |
Hanna Palmér: |
11:00- 11:30 |
Kristin Arnesen, Ole Enge, Kirsti Rø, Anita Valenta: Initial participation in a reasoning and proving discourse in elementary teacher education |
Judy Sayers: The Foundational Number Sense Project: Interim findings and new directions |
11:30-12:30 Lunsj
12:30-14:45 Parallelle sesjoner
Mesanin 1 |
Brassesparket |
|
12:30- 13:00 |
Siri-Malén Høynes, Torunn Klemp og Vivi Nilssen: Using video-based mentoring to target the problem of representation in whole class discussions |
Odd Tore Kaufmann: |
13:05- 13:35 |
Raymond Bjuland, Janne Fauskanger: |
Heidi Dahl: Barns bruk av tegninger i tekstoppgaver innen multiplikasjon/divisjon |
13:40- 14:10 |
Andrea Eikset, Toril Eskeland Rangnes, Magni Hope Lossius, Silke Lekaus og Trude Fosse: Språklig mangfold som kilde for meningsskaping i matematikk? |
Oda Tingstad Burheim og Frode Rønning: |
14:15-14:45 |
Tamsin Meaney, Toril Eskeland Rangnes: Språklig mangfold i matematikkundervisning i de nordiske landa fra 2008-2018 |
Ove Gunnar Drageset: Læraren som moderator: Korleis enkle grep frå dramafaget kan endre samtaler i matematikk |
14:45-15:00 Kaffepause med noe å bite i
15:00-16:00 Christine Howe - Classroom dialogue and student attainment: what really matters for primary school mathematics
16:00-16:20 Avslutning av konferansen
Påmeldingsfristen er nå ute.
Hilsen programkomiteen,
Frode Rønning, Vivi Nilssen, Siri-Malén Høynes